Je lepší ucho mít.

Cestou necestou Šumavou a okolím I.

16. července 2015 v 21:49 | Annika |  Obrázky objektivem
Bylo tehdy časné jaro; seděli jsme a přemýšleli, kam by se dalo jet na výlet.
Navrhla jsem: "Vůbec třeba nemám prozkoumanou Šumavu..." A on přitakal, že také ne. A že se to bude dobře hodit na delší výlet na léto.

Léto přišlo rychle, skoro až nenadále, a šumavský výlet ještě nenadáleji. Vyrazili jsme koupit stan a vařič. Zabalili jsme spacáky a alumatky. Přes telefon domlouvali, kdo z nás vezme nezbytný doplněk na jakékoliv naše cesty - dalekohled. A pak jsme každý z úplně jiného místa republiky, já z Prahy a on z Valtic, kde den předtím odzpíval dvě představení, vyrazili do našeho meetpointu, kterým byl...

Den první - Chlum u Třeboně
Naplánovala jsem si celkem dobrou trasu. Z Hlavního nádraží rychlíkem do Veselí nad Lužnicí, přeskočit na osobáček, dojet do Majdaleny a tam chytit autobus do Chlumu. Jistý muž to měl mnohem komplikovanější, přestupů měl na programu více než já. Přesto však dorazil do Chlumu bez potíží, zatímco já se do cíle dokodrcala utahaná jako kotě - a hlavně velmi opožděná.
Rychlík měl zpoždění hodinu. Byl narvaný až k prasknutí. Na trati výluka. Přejezd náhradní autobusovou dopravou z Benešova do Tábora se táhl jako žvýkačka. Další vlak do Majdaleny měl jet za třičtvrtě hodiny poté, co jsem dorazila do Veselí - měl však opět zpoždění. Alespoň, že ten autobus přijel tak, že to krásně navazovalo.
Lilo jako z konve. Na zastávce stál pod deštníkem jistý muž a čekal. Po přivítání a zavěšení se do jeho paže - a po drobném pošťouchnutí, ať ten deštník drží aspoň trochu i nade mnou - jsem měla pocit, že ten pravý výlet konečně začíná.

Zbytek dne jsem strávila krom povídání si s mužovou příbuznou, její sousedkou a jejími synky (té sousedky) procházením se po Chlumu, který jsem dosud vůbec neznala. Vydali jsme se do zámeckého parku plného zrzavých slimáků a křížem krážem jej prochodili. Když jsme pak došli k samotnému zámku a chtěli se dostat z parku ven, čekalo nás přelézání přes zídku. Park byl nejspíš oficiálně zavřený. Nějak si ale nevybavuji, jakým způsobem jsme do něj vůbec vlezli...

Od zámku jsme přešli k rybníku Hejtman a kráčeli po jeho kraji, až jsme dorazili k lávce, po které se dalo dojít na ostrůvek. Když jsme po ní husím pochodem přecházeli, trošku nám z vody vlnící se pod našima nohama přecházel zrak.

Večer jsme všichni klábosili v kuchyni a jistý muž nám svým zvučným hlasem zpíval, až se dům otřásal...

※ ※ ※

Den druhý - Klenová
To ráno nám nezazvonil budík a kdyby nás úžasná hostitelka neprobudila, byl by to velký problém. Čekalo nás totiž složité cestování z Chlumu na hrad Klenová, kde měl muž odzpívat ještě jedno představení. Rychle jsme do sebe hodili snídani, popadli batohy a vystřelili na autobus do Třeboně, který jsme nakonec chytli jen tak tak.

V Třeboni jsme měli dostatek času na prohlídku města, autobus do Českých Budějovic měl přijet asi až za hodinu. Tak trochu bezprizorně jsme se potulovali centrem, tu a tam někam nahlédli, tu a tam se zastavili a rozhlíželi se. Tu a tam jsem také udělala nějaký ten snímek, například muflona v příkopu, kterého je možné spatřit na začátku článku.

V Budějovicích jsme se v rychlosti přesunuli do vlaku. I ten měl - velmi "překvapivě" - výluku, museli jsme tedy mezi Strakonicemi a Horažďovicemi přejíždět autobusem. V Horažďovicích nás pak čekal předposlední přestup. Ještě předtím jsme ale měli dost času na prohlídku tohoto městečka.

Usoudili jsme velmi brzy, že to je městečko velmi ospalé. Krátce jsme obešli pár uliček kolem náměstí a turisticky neuspokojení raději zapadli do příjemné kavárny a doplnili zde hladinu kofeinu a cukru.

A pak jsme již svištěli vláčkem do Klatov! Bohužel Klatovy, které se mi na fotkách a v průvodci jevily tak zajímavě, jsme si projít nestihli. Byli jsme rádi, že jsme vůbec stihli chytit autobus do Klenové.

V Klenové nás přivítaly zmatky ve značení cesty; že jsme ale oba nadprůměrně bystří a prozíraví, rozhodli jsme se na podivné šipky vykašlat a raději se zahleděli na kopec, na kterém se tyčil náš cíl. Šipky, které ukazovaly přesně opačným směrem, jsme úspěšně ignorovali a díky tomu bezpečně dorazili k hradu, kde nás upoutal stromek vyrůstající z kalichu.

Klenová je velmi zajímavá. Na jediném místě zde stojí polorozpadlá, v minulosti jedním místním šlechticem lehce romanticky poupravená zřícenina, a zároveň s ní malý roztomilý zámeček, který mi v čemsi připomíná vilu Bertramku. A do toho všeho bylo všude vystaveno moderní sochařské umění.

Zatímco milý zkoušel a připravoval s ostatními scénu, prošla jsem si téměř v úplné samotě celou zříceninu a vydala se na krátkou prohlídku zámku. Byl to zážitek - mít hradby jen pro sebe!

A pak konečně přišel začátek představení. Kvůli nestabilnímu počasí se hrálo a zpívalo ve sklepě, kde byla příšerná zima, ale přitom příjemná, intimní atmosféra. Všechno se velmi povedlo. Zpěv. Herecké výkony. I hudební doprovod. Tleskala jsem a na tváři mi vyrašil úsměv, který ještě hodnou chvíli poté nešel sundat.

Milý vyjednal úžasnou věc. Povolili nám přespat přímo na hradě! Utábořili jsme se pod lipou na pravém okraji předchozí fotografie. Toho večera jsme poprvé stavěli nově pořízený stan a kupodivu se to obešlo bez katastrof.

V noci byla zima přímo strašlivá. Když jsem později telefonovala domů, bylo mi řečeno, že teplota prý byla dokonce mínus pod nulou. Tu noc jsme téměř nezamhouřili oči, jak jsme se klepali mrazem. A přitom to měla být krásná romantická noc na hradě!

Ráno nám místní restaurátoři uvařili kávu a krátce jsme si s nimi popovídali. Jeden nám doporučil, ať se podíváme na horu Ostrý. V dálce se rýsovaly její dva vrcholky.

Tam jsme se měli vypravit o pár dní později...